Recension september 2008

Max REGER (1873 – 1916): Variations on a theme of Mozart for orchestra
Robert SCHUMANN (1810 – 1856): Concert Piece in F major Op. 86 for four horns and great orchestra
Carl Maria von WEBER (1786 – 1826): Oberon Overture
Johann Gottlieb NAUMANN (1741 – 1801): Te Deum for choir and orchestra
Staatskapelle Dresden / Herbert Blomstedt

Profil PHO7003

Den här skivan kan vid första anblicken anses vara lite av skivsamlarens mardröm. Hur sorterar man in en skiva med musik av fyra olika tonsättare utan att något ska falla i glömska? Nåväl, låt inte sådana dubier stoppa eventuella investeringsplaner för denna CD är en fest att höra från början till slut. Herbert Blomstedt var chef vid Staatskappelle Dresden under flera år och han upprätthöll orkesterns anrika renommé med den äran. Hans tolkningar av Strauss, Beethoven och Schubert har vunnit respekt både hos skivlyssnare och bland kritiker. I den tolfte volymen i Profils Staatskappelle Dresden antologi får vi musik av fyra olika tonsättare som visar Blomstedt och hans musiker på bästa humör. Robert Schumanns engagerande Konzertstück för fyra horn och orkester hör vi alltför sällan både live och på skiva. Här har vi ett framförande som sjuder av intensiv frenesi. Hornkvartetten ur orkestern släpper verkligen loss och övriga medverkande är inte sämre än att de hakar på i samma goda anda. Max Regers Mozartvariaitoner har varit sparsmakad på skiva även om dirigenter som Leif Segerstam och Valery Polyansky har förärat oss sina versioner under senare år. Blomstedt står sig väl i sällskapet och just att detta är live skapar en extra nerv i framförandet. Webers Oberon uvertyr är väl det verk som man kanske minst jagar upp sig för på denna CD, men den knappt nio minuter långa uvertyren får också ett förtjänstfullt framförande. Den stora upptäckten är dock Neumanns Te Deum, ett mycket storslaget verk för kör och orkester på en knapp kvart. Blomstedt gestaltar detta verk på ett fantastiskt sätt. Jag hade aldrig hört musiken förut och det är för mig obegripligt varför det inte är mer känt? Sammanfattningsvis, alla verk får mycket övertygande framföranden som har det där lilla extra när liveinspelningar är som bäst. Blomstedts kännetecken av välbalanserade genomtänkta framföranden firar här nya triumfer, men det är även personligt och mustigt. Ljudbilden på denna cd är utmärkt på alla sätt och en av de finare skivor jag har hört i år. Rekommenderas reservationslöst!

Björn Sundkvist

26.08.2008

©2009  Sundkvist Awards