|
||
|
Mahler frÃ¥n Israel (eller är det Japan?)På en ny skivutgåva från Helicon dirigerar Bernstein Mahlers svanesång, den nionde symfonin. Skivomslaget påstår att det är en upptagning från Tel Aviv den 25/8 1985 samtidigt som det i texhäftet finns en artikel från den 26/8 1985 som rapporterar från ett succéartat framförande i Tokyo av Mahlers nionde symfoni med Bernstein. Frågan är därmed oklar var upptagningen är gjord men att döma av den fina ljudupptagningen skulle nog jag sätta en slant på Tokyo då min erfarenhet av upptagningen från Mann Auditorium i Tel Aviv inte alls brukar ha sådant klart och fint ljud som den här inspelningen har. Men frågan är givetvis underordnad beträffande om skivan är hörvärd eller inte. Alla Bernsteins kännetecken präglar denna tokning, som är mycket personligt. Den emotionella intensiteten, framför allt i det avslutande adagiot är så stark att man nästan kan ta på den. Mellansatsernas extrema "burleskerier" är på Bernstein-manér starkt karaktäriserade. Symfonins inledande sats har en mycket tät atmosfär och satsens ångestladdande höjdpunkt har all den kraft och tyngd man kan önska. Det finns andra inspelningar av symfonin på skiva med Bernstein, på Sony med New York, på DG med Concertgebouw Amsterdam samt Wienfilharmonikerna på DVD och DG har även en liveupptagning med Berlinfilharmonikerna från sjuttiotalet som är rätt uppskattad (DG The originals). Denna upptagning från Israel (eller Japan) Står sig mycket bra i konkurrensen och jag är mycket glad att ha hört den för den har emotionell insenstitet och ett personligt tilltal som förvisso kanske inte lämpar sig att att plocka fram varje gång man vill höra verket men det är nog den tolkning av symfonin som Bernstein gjort på skiva som berört mig allra mest. Ljudet är luftigt och dynamiskt och skall inte vara ett hinder för den kräsne. Ett viktigt tillskott till Mahler-Bernstein discografin! Björn |
|
|