Wolfgang Rihm - en tysk tonsättare

En något underlig rubrik kanske. Men när jag var (mycket) yngre, trodde jag Wolfgang Rihmatt alla kompositörer kom från Tyskland. Nu måste jag nästan googla för att hitta namnen på dem, som är verksamma idag.

Den tysk-österrikiska musiktraditionen, som var urstark för 100-150 år sedan, fick ju ett abrupt slut i samband med världskrigen. I och för sig kan den fortfarande sägas vara urstark eftersom den intar en sådan dominerande roll i konsertrepertoaren.

Efter krigen bildades den s.k. Darmstadtskolan, som hade som syfte att "återkultivera" tyskt musikliv. Inriktningen var på "seriell" musik och den mest kände tyske tonsättaren från den tiden är antagligen Karl-Heinz Stockhausen. Ironin i det hela är väl att konstmusikens utveckling hämmades ännu mer.

Därför är det så oerhört intressant att göra Wolfgang Rihms bekantskap. I de fyra orkesterverken ”Verwandlungen” följer han helt och hållet sina egna lagar och han skäms inte för att sätta spontanitet och intuition i högsätet. På traditionens tydliga fundament skapar han sin egen klangvärld. Det är omöjligt att undgå spåren av exempelvis Richard Strauss, Mahler, den romantiske Schönberg m.fl. Åtminstone inte efter några genomlyssningar. En viss tid behöver man kanske för att kunna sortera alla intrycken. Wolfgang Rihm - Verwandlungen
Tillsammans utgör de fyra verken en speltid på ca 60 minuter. Jag rekommenderar dock starkt att lyssna på alla fyra verken i en följd. Man får då en upplevelse av brucknerska proportioner.

Själv liknar han sin musik, mycket träffande, vid en stor framvällande flod. Det handlar här alltså om flöden i stället för komplicerade klangstrukturer.   
En flod med många sidofåror kanske. För här finns ingenting förutbestämt. Överraskningar väntar nämligen hela tiden! Total frihet, stark musikalisk integritet, rejält förankrad i traditionen och inte i någon trångsynt regelbok för hur man skriver musik. Vilken fantastisk kombination!

Personligen tycker jag detta är genialt och jag är totalt hänförd. Stor orkester, mycket brass och slagverk. Hänsslers ljudtekniker har gjort ett kanonjobb för att ge rättvisa åt överdådet.

Mina oförbehållna rekommendationer. Jag har svårt att se att någon annan orkesterskiva skulle få min nominering i höst till Sundkvist Awards.

Lite i marginalen; Rihm är en tysk tonsättare på allra högsta internationella nivå idag och även medlem av Svenska Musikaliska Akademin sedan 2010.

 

/07.06.2012 Lars

©2009  Sundkvist Awards
|
|