Bartok, Lutoslawski, konsert för orkester och Shostakovich

Bela Bartoks "Konsert för orkester" har fått många efterföljare bland både namnkunniga och mindre namnkunniga kollegor. Jag hörde Bartoks "Konsert för orkester" för första gången någon gång på 1970-talet och den blev snabbt en favorit. Inte långt därefter kunde jag också lägga Lutoslawskis "Konsert för orkester" till favoritlistan.

Men har de två musikverken något gemensamt förutom titeln? Det finns många likheter även om båda verken mycket väl speglar det genuint orginella hos båda tonsättarna. Lutoslawski har utan tvekan hämtat inspiration hos Bartok. Det tydligaste exemplet på detta är koralen i sista satsen hos Lutoslawski. Den är inte ett direkt citat av den korta koralen i andra satsen hos Bartok, men visst är det snubblande nära !

En annan sak som verken har gemensamt är faktiskt Dmitri Shostakovich. Bartok var uppenbarligen inte överförtjust i Shostakovich sjua och har i sin "Konsert för orkester" vävt in en parodi av huvudtemat i Shostakovich symfoni. Möjligen är detta en av musikhistoriens mest raffinerade elakheter.

Även Lutoslawski skickar en passning till Shostakovich men hans passning är närmast en hyllning till sin ryske kollega och alls ingen elakhet. I Toccatadelen av sista satsen så klingar Dmitri Shostakovich omisskänliga signatur i tonerna D,Ess,C,H eller om man så vill D SCH. 

Båda verken intar en central plats i 1900-talets orkesterreportoar. Det finns ett otal inspelningar av framförallt Bartoks version men även Lutslawski har fått flera högklassiga inspelningar. Om man vill ha dem på samma skiva så är för mig Christoph von Dohnanyis inspelning på Decca med Clevelandorkestern ett givet val. Oavsett om man har dem på samma skiva eller ej så är det en upplevelse att höra dem efter varandra. 

©2009  Sundkvist Awards
|
|