Världens bästa orkestrar !

När man lyssnar på olika inspelningar och bedömer deras företräden eller tillkortakommanden så fokuseras mycket runt vem som är dirigent. Om man ska vara riktigt ärlig både mot dirigent och orkester så är orkesterns kvalité och förmåga att omsätta dirigentens intentioner i toner avgörande för ett framgångsrikt framförande.

Kompetensen och den musikaliska kvalitén hos varje enskild musiker och deras förmåga att inordna sig i kollektivet är det som avgör hur musiken kommunicerar med åhörarna. Dirigenten kan inte göra mycket utan en orkester men tillsammans kan de åstadkomma magi.

Även på denna hemsida hänger vi oss åt de så populära listorna. Här kommer min högst personliga lista över världens, i mitt tycke, tio bästa orkestrar. Naturligtvis kan en sådan lista aldrig bli rätt eftersom den varierar över tiden beroende på vilka musiker som just för stunden är verksamma i en viss orkester. Men orkestrar är också traditionsrika och många lyckas förvånansvärt väl med att behålla en identitet trots nya musiker. Jag tar dock inga sådna tidsmässiga hänsyn. Därför kan man säkert hitta en orkester som redan haft sin storhetstid på min lista.

 

  1. Royal Concertgebouw Amsterdam. Orkestrarnas Rolls Royce. Här är en orkester med ett alldeles eget kompakt sound. Klangen bygger på att musikerna verkar ha ett samspel och en lyhördhet för varandra som man inte hittar någon annanstans.
  2. Wiener Philharmoniker. Denna anrika orkester har traditioner som imponerar. Man måste beundra orkestern för dess förmåga att bibehålla sin klang i en föränderlig värld. Wienarnas klang är inte lika kompakt som deras kollegors i Amsterdam men den har samma precison, och vilka hornister det finns i den här orkestern!
  3. London Symphony Orchestra. Den här orkestern har möjligen passerat sitt bäst före datum men den hör ändå hemma högt på min lista tack vare det musicerande som finns dokumenterat från slutet av 1960-talet till mitten av 1980-talet. Många skickliga musiker som på något märkligt sätt lyckas framhäva sin egenart utan att det sker på bekostnad av kollektivet.
  4. Staatskapelle Dresden. En orkester som till sin klang inte är olik ettan på listan. Det finns ingen annan orkester som kan spela 1800-tals och tidig 1900-tals musik med en sådan blandning av självklarhet och pondus.
  5. Berliner Philharmoniker. Detta är en orkester som lyckades överleva Herbert von Karajans intensiva försök att få den att låta som en opersonlig musikmaskin. Bara en sådan sak gör att den borde få ett hedersomnämnade. När man hör orkestern under andra dirigenter, inte minst under nuvarande chefsdirigenten Sir Simon Rattle, kan man inte annat än beundra orkestern för dess följsamhet och dess lyhördhet. Orkesterns absoluta styrka är stråkar och träblås.
  6. Chicago Symphony Orchestra. Den ena av två amerikanska orkestrar som platsar på min lista. Övriga orkestrar från andra sidan Atlanten hör hemma betydligt längre ned.När Chicago låter som bäst flyter musiken fram fullständigt obehindrat och alldeles oavsett hur svår den kan vara att bemästra för musikerna. Dessutom har man världens bästa brassektion.
  7. Tjeckiska Filharmonin. Orkestrarna i Prag har alla lyckats behålla sin speciella klang trots den likriktning av klangen som finns överallt i världen. Den här orkesterns klang vilar mycket på ett formidabelt träblås.
  8. Boston Symphony Orchestra. Denna orkester har nog också passerat zenit men jag kan ändå inte förbigå den med tanke på de stordåd som den har presterat. Om man kan säga att det finns en särskild amerikansk orkesterklang så är Boston SO dess främste företrädare.
  9. St Petersburgs Filharmoniker. Denna orkester som återfått sitt ursprungliga namn hette under många år Leningrads filharmoniker. Det finns ingen annan orkester i världen som kan låta så mycket som denna. Den vildsinta disciplin som orkestern förmedlar fångar lätt lyssnarens uppmärksamhet.
  10. Budapest Festival Orchestra. En ganska ny skapelse som lyckats väl med att blanda den "gamla tidens" orkesterklang med den nya. Denna blandning ger orkestern en egn röst och en egen identitet, därför hör den hemma på min lista.

©2009  Sundkvist Awards
|
|